Thursday, 29 December 2011

2011

salam...how r u doing today my dearest reader?
hehehehehe..long time no see meh?
bukan nye pe...too busy with assignments....
now....i've to prepare for final....
a week with books..revising quiz that i've done n many more...
pape pon...still got time to on9...hahahhaa...
sedar x sedar...da nk hhbs blaja da pon...hbs je sem ni...
tggal ag stu sem,.
i'm gonna miss ma life as a student..

dulu...sebok je duk bilang tahun bile nak habis blaja...
TAPI SEKARANG....nah!!!
ag brpe bulan ag je da nk hbskn zaman bergelar pelajar...
adoii....
cane la alam pekerjaan nanti...
i bet there's gonna be lots of pressure....
however, Adz xtolak kemungkinan Adz xkn smpat nk mrasa alam pekerjaan tu..
yela...ne taw, Tuhan akn amik nyawa Adz dulu...
semua orang akan mati....
yang membezakan...hanyalah AWAL atau LEWAT je....
moga2 kita nanti akan dimatikan dalam keadaan beriman...
amin....
k la...Adz nk study lak....
mati tu memang pasti...namun amalan untuk dunia dan akhirat mesti balance....k la....
mintak diri dulu...
salam....
take care reader....

SELAMAT MENAMATKAN TAHUN 2011....

Monday, 28 November 2011

jam sentiasa berdetik...

tik....tok...tik....tok...
lau duk sorg2.....senang je nk dengar jam berdetik...
urm... sedar x sedar....da 2 bulan berlalu.....
kalau direnungkan kembali...
apa je yg Adz da bwat sepanjang 2 bulan ni ha....
many thins happened...
sampai xdapat d "control" ag...
ntahla....pening2....
pape pon.....kali ni Adz mengarang kt blog tanpa ada sebarang idea...
hahahahahaha....
tu jela bwat kali ni...kih3....
^_^
hey awak,...miss ma writing ea??
kih3...perasan jap...hahahahahaha...
len kali Adz akan cuba karang sumtin' yg berguna n bgus serta menarik untuk di baca...
pape pon...thanks coz sudi baca I punya blog...trimas2....
gotta go...
salam.....dun forget to smile....
hahahahahaha...
daaaa....

Tuesday, 4 October 2011

Allah yang Maha Pengampun...Maha Pengasih..

ye...Allah memang maha Pengampun....
Maha Pengasih..
Dia berikan ujian...kesulitan..pada hamba yang dikasihiNya...
Dia bagi ruang untuk syaitan menghasut kita untuk terus lalai...
namun Dia bagi kita akal fikiran untuk menilai...
aku percaya...kalau kita benar2 renungi kesalahan kita...
kita akan dapat jawapannya...
walaupun kita tidak punya Nabi Muhammad S.A.W untuk memimpin kita ke jalan yang benar....
Adz percaya masih terdapat insan-insan di kalangan kita yang ada untuk menyedarkan kita dari arus dunia....
namun...ramai antara kita ada niat yang baik namun salah dari cara menyampaikannya....
Kita bukan malaikat yang bebas dari melakukan dosa..
janganlah kita mudah menghakimi orang lain sedangkan diri kita tidak sesempurna mana....
walau apa pon...ku pohon Tuhan sentiasa tunjukkan aku ke jalan yang lurus...
amin...

jangan terkejut apabila engkau la punca aku jadik begini

salam...
sape yg ske diperhatikan?
sape yg suka dikongkong??
haa...
percaya x if someone tu dkongkong..die akn bwt perkara yg xptot...
mmang Adz percaya ngn sume tu...
Adz pernah melaluinya...
when someone tu ske sangat kongkong Adz..i'll becoming more wild...
Adz pon xmo jdik cmtu!!
it juz "someone" tu keep pushing me...
make me mad....
when i be someone that really different from my old self...
dye keep talking bout being good or whatever!!
u never know da fact that ur da one that make me becoming like this!!
Adz sdang amik mse nk berubah...
and starting from now on...Adz akan cube ignore individual yg akan bwat Adz jdik stress n elakkan dr bwt mnde yg xptot,,
i've got new mission....hope Allah always give me the strength...amin....
i don't wanna be someone else...i wanna be myself...
if u r my friend, u know what u should and shouldn't do...
Adz taw...i should think more before doing something....
i will!!!
ternyata Allah bg stu ujian untuk kte untuk kte alami sesuatu n pk hikmah yg tersembunyi drpd ujian tersebut...
and i know..memang senang sangat nak cari cacat cela orang daripada carik cacat cela diri sendiri...
take note Adz!!
for u guys also....jangan kite nak komen2 cam kite bagus kt orang....kate cmtu cmni...
apa salahnya if kite try advise slow2....
peringatan for me...and for u...
starting from now on....i'll be someone new....
with new mision...
for someone yg terpk nk jdik bebanan lm kple Adz ni...Adz mtk maap awl2 if someday i have to ignore u..and erase everything bout u from ma head!
sorry for readers yg setia bce entry Adz...Adz ase nk luahkan isi hati kt blog....
i found this is da best way i can clear ma thought from this irritating problem..
thanks...
mybe this entry kinda rude...but somehow Adz ase relief sket pas luahkan pe yg terbuku di hati...
pape pon, i miss ma dad....really miss him...he already left us..me and ma family...
can't stop thinking bout him....kecewa ngan sume yg berlaku....
need time to cure...
MISS YOU, DAD!

Friday, 9 September 2011

you pervert! go away!!

salam semua readers!!
help! help!! help!!
got perverted unknown guy wanna me show his tuuuttt!!
omo!!
insane n what so ever this man...
bengang tol Adz bile mncul orang cmtu...
macam2 ragam orang yg men tagged tu ha...
mostly org yg gtai2..
hadoii...dey all ingat tagged tu laman sosial carik pompuan/laki yg gtal ke..
Adz sje je men tagged tu...
interested joining tagged for da 1st time coz game dye....bi merapu xkesah da..geram ni..hahahahaha,,,
sambung cte Adz..

cafe...pets..
but now...xtaw r nk ckp cne tagged tu ha....
serba salah Adz nk ckp....
ramai sangat orang gle s@#%^ --> certain huruf diblurkn..
hahahahahaha...
fhm2 sndri la ye ...
so,,..for those yg pernah trkena msj yg plik2...sbo jela..
korg ptot blocked je org tu...
cm Adz slalu bwt....
brpe org da msuk blocked list Adz tu...
dan bagi mne2 yg gtai2 sgt tu..bertaubatlah...
ape la nk msj2 strangers ngn kta2 lucah n kotor cmtu...
da r terpampang kt profile tu muslims...
malu la wei...
jangan nk jatuhkn maruah org Islam ngn perangai xsenonoh kte k...
tolongla...
kompem rmai yg stju kn??
k la...
smpai sni jew...
takot beno ngn mamat2 plik n gatai ni ha...

k la....take care readers!
wassalam..

Thursday, 8 September 2011

going back to UMT

salam readers..
kabaree??
setelah hampir 4 bulan Adz menempuh perjalanan holiday yg begitu menyeronokkan..pehh seronok tu..kih3...
akhirnya holiday ku bakal berakhir beberapa hari lagi...
berakhirnye holiday..terbantut r aktiviti penghasilan entry2 dr diriku ini...sob3..
yela...Adz xgune broadband,,,gne streamyx...
if kt u, Adz kne bwak lptop ke sane ke mari lau nk on9...
mlsla... agpon, stat sem ni,.insyaAllah Adz akan bz ngn hal2 u....
bkn mpp ye...hahahahaa
da last year da..bz ngn fyp which is final year project...
haa...msti korg tertanya2..."ape ke bnde yg bz nye lau bwt fyp neh? ngde2 tol Adz ni haa.."

aiyoo....janganla kejam sgt...Adz mmg akan bz 6t...yela..fyp Adz ni nk wat sal food n feeding habit of Labiobarbus sp.. or nama tempatan ikan tu ialah ikan kawan..
nanti sy ni akn dikerahkan oleh supervisor fyp tok p sampling....p tngkap ikan..
lokasi specific tempat tangkapan.."TASIK KENYIR"..
haaa...for those yg knal tu...bleh r join Adz..p tolong tangkap ikan tu ha...kne tangkap banyak kali n lm kuantiti yg banyak..
haa...ambik ko...pdn muke ko Adz..hahahaha..


tp xpela...pe nk wat kn...da meme takdir kawe kne wat lagu ni..hahaha..klatenye version..ye ke x..maafla yer kelantanese....
so, Adz xtaw la bile nk update blog ag...if ad mse terluang i will bwat entry ag..
huhuhuhuhuhu...
ne taw next entry Adz akan wat sal pengalaman p tangkap ikan tok fyp Adz....
nantikan kemunculan sntry entry tersebut...hahahahaha..excited taip...siap slh eja ag..kih3

okay...dari td duk cte sal fyp...ko ni sape Adz?? 
okay2...chill r..meh sy ctekn sdikit sbnyak sal dri ni..
sy ni umo 21 taon da...20 an la ni...
bukan tua sgt pon...biala korg nk gelak pon ckp Adz prsan mude...xpela.

 
nanti korng tua gak...huh!! tibe2 emo..men2 je kay...
so, smbung introduction sal me..
Adz menuntut ilmu pertapaan kt UMT....
 
terletak di gong badak, kuala terengganu...
Adz ni student degree perikanan....
major kos ni of course la sesuai ngn tjuknye...ikan!
 doktor ikan la...perasan tol...
bukan doktor ikan ye kawan2...blaja sal ikan je...
ad la sedikit sebanyak ilmu sal ikan tu ha...
macam2 pengalaman menarik taw Adz dpt sepanjang blajo sal ikan ni...
tengok perkembangan telor ikan...ikan keli..
blaja sal ciri2 ikan...sisik jenis pe..gigi jenis pe..
mlut jnis pe...
duk kt permukaan air ka...dasar air ka...
omnivor ka...karnivor ka...
mcm2 lagi da...

 
so...if korang yg nak sambung blaja, dapat kos perikanan...join la...
tambah2 lau dpt UMT...
syok woo...insyaAllah lam setiap sem korg akan merasa nek bot besar p ke laut...
mula r pening2 2 3 hri pas nek ke darat..
hahahahaha...
lumrah r tu tok dak2 fishery ni...

Adz duk tulis sal pe ntah ni...merapu je...jap sal fyp..jap sal dri sndri..jap sal kos lak...
sdah2....xmo merapu2 lagi da...
for u readers...
u all nk taw sal pe tok entry yg akan datang??
t Adz cte if Adz taw...
ok??
so..for now...Adz kne stop dlu...
cukupla panjang ni je entry kali ni...
penat korang nk bce 6t kn? thanks taw coz sudi membaca entry Adz ni ha...
arigato!! terima kasih taw! sangat2 terima kasih...
terasa kehadiranku di blogger dihargai..auwww!!

 
okla...nak stop da...akhir kata..selamat berblog n blogwalking,,.searching or whatever yg berkaitan ngan aktiviti anda skrang...
jaga diri kay!! 
wassalam....

Tuesday, 6 September 2011

walaupun kita tak nampak..tapi ia wujud..

salam n hi readers..
apa khabar?
so...da tengok tajuk entry Adz ni..u all taw pe yg Adz maksudkn??
ape agaknye ek?
well..banyak dalam kehidupan ini yang kita xleh tengok dgn mata kasar..
lau nk ckp satu2 mmg berjela2 r entry kali ni ha...

di kesempatan kali ni, Adz rse cam terpanggil nak share perihal "walaupun kita tak nampak, tapi ia wujud" ni ngn korg...
dunia makin moden...moden ngan teknologi nye...i-phone..i-pad..n mcm2 i yg bkal kluar...
hahahahaha...
ngan fesyen2 nye...baju cm bkn baju...kete yg sport2..n pape je..
jangan dilupa plak mnde yg da smmgnya wujud dari dlu..

punye r panjang mukaddimah kali ni...ok2...
xnak berkias2 ag da...Adz nk cte sal makhluk halus...

Yang dimaksudkan dengan makhluk-makhluk halus itu ialah makhluk-makhluk yang
dicipta oleh Allah s.w.t. tanpa berjisim yang pada kebiasaannya tidak dapat dilihat
oleh mata atau dirasa dengan tangan. Mereka hidup di alamnya atau alam ghaib
Makhluk-makhluk ini ada asal kejadiannya daripada cahaya, iaitu malaikat, yang
sentiasa taat kepada perintah Allah, dan ada yang asal kejadiannya daripada api
iaitu yang terdiri daripada jin, iblis, syaitan dan sebagainya.

Beriman atau mempercayai tentang adanya makhluk makhluk halus dan hal-hal
yang ghaib seperti ini adalah di antara ciri-ciri mukmin yang bertakwa kepada Allah
s.w.t. Dalam Surah al-Baqarah ayat 2 hingga 4 tersebut firman Allah s.w.t.:

AI-Quran itu tidak ada keraguan padanya, menjadi petunjuk bagi mereka
yang bertakwa, iaitu mereka yang beriman kepada yang ghaib, yang
mendirikan sembahyang dan menggunakan sebahagian rezeki yang Kami
anugerahkan kepada mereka.

masyaAllah....xtaw la lau ad antara kite yg xprcye dngn kewujudan makhluk ni..
tika waktu ni, Adz percaya if anda sume peka ngan keadaan sekeliling..kita akan dpt taw banyak kes2 yg melibatkan makhluk halus ni..
orang zaman sekarang da kembali ke zaman jahiliah..yela, dari segi pemikiran mereka...
nauzubillah....janganla ada antara reader Adz ni yg terlibat ngn xtvt yg salah ni..

so, sekarang ni..Adz nk kongsi sket sal tanda2 kte ni diganggu oleh makhluk halus atau x...
TANDA-TANDA SEWAKTU TIDUR
  1. Sangat susah untuk tidur pada waktu malam, sekalipun dapat tidur ia mengambil masa yang lama.
  2. Rasa cemas dan sering terjaga pada waktu malam
  3. Mimpi buruk atau mimpi melihat sesuatu yang menakutkan serta memekik untuk meminta pertolongan tetapi tidak sanggup.
  4. Mimpi melihat sesuatu yang amat menyeramkan
  5. Mimpi melihat binatang seperti ular, kucing, anjng, unta, singa, serigala, dan tikus.
  6. Gigi geraham berbunyi pada waktu malam.
  7. Perasaan sedih ketika tidur.
  8. Berdiri serta berjalan ketika tidur tanpa sedar.
  9. Mimpi jatuh dari tempat yang tinggi.
  10. Mimpi berada di dalam kubur, tempat pembuangan sampah atau tempat yang mengerikan.
  11. Mimpi melihat seseorang yang sangat aneh, seperti sangat tinggi atau sangat pendek.
  12. Mimpi melihat hantu.

TANDA-TANDA SEWAKTU SEDAR


  1. Kepala selalu pening yang bukan disebabkan oleh penyakit, sakit pada dua mata, telinga, hidung, gigi, tekak atau perut.
  2. Selalu lupa perkara ibadah seperti solat, zikir dan lain-lain.
  3. Fikiran selalu terganggu atau bercelaru.
  4. Selalu lesu dan malas yang bukan disebabkan tabiat.
  5. Saraf yang tersumbat.
  6. Sakit pada anggota badan yang tidak ada kaitan dengan penyakit zahir atau Hospital tidak dapat mengetahui masalahnya atau tidak sanggup mengubatnya.
maka..Adz pon cuba search kt google sal cane nk elakkan n cara merawati gangguan makhluk halus...

thanks for ur useful info...

Meneliti sihir dan adanya jin dalam tubuh
Bagaimana hendak membezakan orang yang tersihir dengan orang yang kemasukan jin? Orang yang tersihir biasanya, mengeluhkan sesuatu yang tertentu yang datang begitu tiba-tiba, misalnya dia tiba-tiba membenci isterinya, padahal dia begitu mencintainya. Kebencian itu muncul tanpa sebab-sebab yang jelas. Atau mengeluh kerana rasa sakit pada seluruh tubuhnya yang datang dengan tiba-tiba. Lazimnya ia merupakan sihir yang disertai keterlibatan jin. Jin seperti ini adalah jin jenis yang merbahaya.
Sedangkan orang kemasukan jin, kalau tidak tiba-tiba menyendiri, pasti masih bergaul di tengah orang ramai, namun mengamuk dan melakukan kejahatan. Wajahnya akan berubah dari saat ke saat, yang kadang-kadang merah, kadang-kadang hitam. Perubahan warna itu kadang-kadang terjadi hanya pada sebahagian wajahnya. Di samping itu akan disertai mimpi-mimpi yang menakutkan, bahkan bertentangan, misalnya dia merasa jatuh dari tempat yang tinggi tetapi terlihat begitu takut dan kesakitan. Atau mengigau dengan mengucapkan perkataan-perkataan yang tidak kaharuan.
Di bawah ini adalah cara yang boleh mengetahui adanya sihir atau kemasukan jin dengan menguji si pesakit, berdasarkan ayat Al-Qur’an.
1. Bacalah akhir Surah Ibrahim pada telapak tanganmu :
2. Lanjutkan dengan akhir Surah Al-Mu’minin :
3. Selanjutnya teruskan Surah Al-Falaq :
4. Seterusnya Surah An-Nas :
Ketika membaca ayat-ayat di atas, letakkan mulutmu di telapak tangan kananmu, sehingga nafasmu atau sebahagian dari ludahmu mengenainya. Kemudian hulurkan telapak tanganmu itu di depan mata si pesakit and mintalah dia melihatnya. Kalau si pesakit itu sama sekali tidak boleh melihatnya atau penglihatannya silau atau nanar atau melihat tapak tanganmu berwarna sangat merah atau hitam atau melihat banyak salib di telapak tanganmu itu atau tiba-tiba kepalanya terasa pening atau menunjukkan suatu gejala yang muncul secara tiba-tiba, maka si pesakit itu tidak diragukan, terkena sihir ataupun kemasukan atau kedua-duanya sekali.
.
Yang berkaitan dengan hubungan suami-isteri
Ambillah tujuh lembar daun sirih hijau atau daun teratai. Tumbuklah sehingga lumat. ( Boleh juga dilakukan menggunakan mesin blender ).
Masuk tumbukan daun sirih atau daun teratai itu dalam satu mangkuk besar. Isi dengan air secukupnya untuk minum dan membasuh seluruh badan.
Letakkan telapak tangan kananmu pada air yang sudah diisi tumbukan daun sirih.
Sentuhkan bibirmu pada mangkuk, sehingga nafas atau air ludahmu mengenainya.
Bacakan ayat berikut ini dan arahkan pada air tersebut :
1.) Ayat Kursi :
2.) Lanjutkan dengan Surah Al-Kafirun :
3.) Lalu Surah Al-Ikhlas :
4.) Berikutnya Surah Al-Falaq :
5.) Selanjutnya Surah An-Nas :
6.) Berikutnya, ayat sihir dalam Surah Al-A’raf :
7.) Lalu ayat sihir dalam Surah Yunus ayat 79 – 82 :
8.) Terakhir, ayat sihir dalam Surah Thaha ayat 65 – 69 :
Setelah selesai bacaan ayat-ayat di atas, minumlah air itu kepada si sakit, kemudian mandikan ia dengannya. Ulangi seminggu kemudian dan sesudah itu, Insya’ Allah, sihir itu tidak akan datang lagi.
.
Mengusir atau membunuh jin
Bagaimana caranya untuk mengusir atau membunuh Jin yang jahat dan membangkang? Orang yang berusaha mengusir atau membunuh jin, tidak boleh tidak, haruslah orang yang betul-betul bertakwa kepada Allah, percaya akan pertolonganNya, selalu mematuhi ketentuanNya, dan selalu dalam keadaan berwhudu’. Menyingkirkan segala macam gambar atau patung dari tempat yang akan dijadikan tempat rawatan.
Sebab, gambar-gambar dan patung-patung itu memiliki daya tarik yang kuat bagi jin. Jika si pesakit seorang wanita, maka hendaknya dia memintanya berwhudu’, lalu berbaring dengan kedua kakinya ditutupi selimut. Sebagai usaha berhati-hati, hendaknya diletakkan mushaf di atas kepala si pesakit tepat di arah pandangan matanya, sehingga jin tidak keluar dari tubuhnya lalu menghalang pandangan matanya.
Ada baiknya juga jika dletakkan mushaf di arah antara pusat dan auratnya. Selanjutnya hendaklah meminta kepada salah seorang yang soleh untuk memegang hujung telapak kaki kirinya atau telapak kaki kanan dan kirinya jika diperkirakan jinnya lebih dari satu, atau jinnya mengaku beragama Islam dan mengatakan bahawa dia adalah jin Sufi, yang merupakan jenis jin sangat berbahaya. Kemungkinan besar, jin jenis ini adalah jin yang sangat mudah menerima kebenaran Islam dan bersedia keluar dari tubuh si pesakit kerana tunduk atas perintah Allah.
Di tengah-tengah bacaan Ayat Ruqyah itu tadi, bolehlah anda memohonkan kutukan Allah untuknya,
( *** Anda boleh mengulanginya dengan kutukan kepadanya yang berbunyi, “Aku mengutukmu dengan kutukan Allah yang sempurna,” sebagaimana halnya, anda pun boleh mendo’akan kehancurannya. )
atau mengajaknya berdialog. Tetapi kalau lemah, dia akan diam saja. Kalau dia mahu berbicara, ajaklah dia masuk Islam. Mudah-mudahan melalui dirimu, Allah memberi petunjuk kepadanya.

Tetapi kalau dia bertahan dalam kekafirannya, maka diharapkan tidak begitu saja membunuhnya. Ingatlah akan Firman Allah : Tidak ada paksaan dalam memasuki Agama Islam: Biasanya dia akan meminta izin kepadamu untuk keluar. Kalau sudah begitu, katakan kepadanya, “Keluarlah dari ibu jari kaki sebelah kiri.” Kemudian ambillah minyak wangi dan urutlah ibu jari kaki kiri itu sebanyak tiga atau empat kali, agar dia keluar dari pintu yang anda bukakan melalui urutan tersebut, sesudah dia berjanji untuk tidak mengulangi kezalimannya.
Jika ada jin degil dan lemah, sehingga tidak mahu berbicara, dan bagaimana hendak mengetahui bahawa dia telah keluar, ulangi bacaan-bacaan di atas. Kalau si pesakit sekali lagi merasakan kesakitan atau pening, sesak nafas atau lehernya dicekik, atau lumpuh pada bahagian anggota tubuhnya, atau sekujur tubuhnya menunjukkan kejang-kejang atau melihat si pesakit berusaha menutupkan jari-jarinya pada matanya, maka cegahlah dia melakukan hal itu. Sebab, yang demikian itu merupakan was-was yang dibuat jin tersebut dari dalam dirinya agar jin tersebut boleh menutupi matanya. Semuanya itu merupakan bukti bahawa jin ada dalam tubuhnya, dan bahawasanya dia telah berdusta.

Tiba di situ bolehlah mengusirnya dengan mengambil segelas air. Letakkan bibirmu di gelas, lalu bacalah Ayat Kursi, sepuluh ayat pertama surah Ash-Shaffat, Al-Falaq dan An-Nas, lalu minumkan air itu kepada si pesakit. Saat itu, maka jin tersebut akan mati dalam tubuh si pesakit. Segera ulangi mengambil air dan membacakan ayat-ayat tersebut beberapa kali, lalu minumkan kepadanya satu gelas air yang dicampur dengan garam, agar jin yang mengeram dalam perutnya dapat dimuntahkan. Kalau si pesakit tidak dapat muntah, tetapi ini jarang terjadi, maka jin tersebut akan keluar saat si pesakit buang hajat di kamar mandi.
.
sekian saja..harap entry kali ni banyak memberi kebaikan n manfaat kpd anda semua..
amin...
wassalam...

Monday, 5 September 2011

bersabarlah....

doa perpisahan

pertemuan kita di suatu hari
menitikkan ukhwah yang sejati
bersyukurku ke hadrat Illahi
di atas jalinan yang suci

namun kini perpisahan yang terjadi
dugaan yang menimpa diri
bersabarlah di atas suratan
ku tetap pergi jua

kan kuutuskan salam ingatanku
dalam doa kudusku sepanjang waktu
Ya Allah bantulah hamba-Mu

mencari hidayah daripada-MU
dalam mendidikan kesabaranku
Ya Allah tabahkan hati hamba-MU
di atas perpisahan ini….

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
salam semua...hari ni Adz dpt taw salah sorang dari kawan blogger Adz da kehilangan seseorang yg dia sayang...
sabar k fa...
Tuhan lebih sayangkan dia...
da menjadi lumrah kehidupan bagi seseorang yg hidup akan menemui ajal...
if bukan hari ni..mungkin esok..mahupun lusa...
kita hanyalah hambaNya yang lemah...
bersabarlah wahai sahabatku...
iringkanlah pemergian dia dengan surah Al-fatihah..
hadiahkanlah dengan "buah tangan" yang begitu berharga buat dia yang sudah pergi bagi menempuh alam kehidupan di alam yang kekal abadi..
walaubagaimanapun, jangan dilupakan yang masih ada di sisi..
hargailah mereka sebelum terlambat..
bersabarlah fa..
amin...

berminat dengan mana-mana produk HPA ??

salam..n hi bwat semua readers...
ape khabar??
still berayer kew??
ok...di kesempatan ini, Adz ingin mempromosikan produk keluaran HPA...
ape tu HPA?
"pernah dengar sal HPA ni, tp pe ke bende pon eden xtaw.."
haa....meh sni Adz nk cte..

HPA merujuk kepada Herba Penawar Al-Wahida.
Syarikat ini diasaskan oleh Tuan Haji Ismail bin Haji
Ahmad di mana nama Al-Wahida diambil dari nama puteri sulung beliau.
Diasaskan pada tahun 1986 dan pada peringkat awal dikenali sebagai
Perubatan Tradisional Al-Wahida.


Disinilah beliau berjaya memperkembangkan perniagaannya
dari masa ke semasa sehingga dapat membuat penjualan
yang cukup membanggakan.


HPA Industries Sdn Bhd didaftarkan pada tahun 1995. Di peringkat
pertama penghasilan produk, HPA hanya menggunakan 3
buah mesin termasuk oven pembakar kuih yang digunakan
untuk mengeringkan akar kayu.


HPA bermula dengan 4 orang pekerja dan modal sebanyak RM3 ribu.
Namun disebabkan perkembangan perniagaan yang begitu baik dan
sambutan terhadap produk-produk HPA yang amat menggalakkan,
beliau terpaksa menambah pekerja dan menambah mesin-mesin
bagi menampung permintaan yang semakin bertambah.


HPA menjadi semakin mantap dengan kemasukan 13 orang lagi
graduan-graduan lepasan universiti untuk membangunkan HPA
ke arah yang lebih efektif dari berbagai sudut.


HPA sangat komited dalam menghasilkan produk halal untuk
makanan kesihatan berasaskan herba, produk makanan dan
minuman, produk kegunaan harian dan produk kosmetik.


Produk HPA adalah produk yang paling banyak diminati
di pasaran kerana harganya yang sangat berpatutan,
berkualiti tinggi, mujarab dan selamat digunakan.


Sehingga kini HPA telah mengeluarkan lebih 300 jenis
produk dipasaran dan ianya semakin bertambah
dari masa ke semasa.


HPA menawarkan peluang perniagaan yang cukup menarik
dan anda pasti mampu menjana pendapatan lumayan melaluinya,


Produk-produk HPA dipasarkan melalui anak syarikat
HPA, Al-Wahida Marketing Sdn Bhd menggunakan kaedah pemasaran
berbilang aras (Multi Level Marketing).


Perniagaan MLM HPA telah mendapat pengiktirafan sebagai MLM
Syariah daripada Biro Konsultansi Majlis Ulama Indonesia dan
HPA juga mempunyai Panel Syariah sendiri yang bertindak
memantau segala aktiviti perniagaan HPA dari segi penyediaan
produk dan konsep perniagaan yang digunakan.


Itu sedikit sebanyak penerangan pasal HPA..
so, Adz nk cte sket pe produk2 keluaran HPA..


Produk Kapsul dan Gel
Mega 3, Malac, Plantisol, Morin A, Roselle, Shark Cartilage Plus,
Herba Tuju Angin, Coscinium Plus, Paramaria Plus, Radix, Vitex,
Herba Keputihan, Ardisia, Ficus, Pelawas, Herba Senggugut dan
banyak lagi.


Produk Kegunaan Harian
Perencah Alami, Ubat Gigi Herba, Ubat Gigi Amal, Berus Gigi Kasturi,
Tea Tree Oil Cream, Kiswah, Beras Perang Organik dan banyak lagi.


Produk Kosmetik
Body Scrub, Krim Pelangsing Badan, Multi Vitamin Scrub Mask,
Light Moisture Balance, Essential Cream Cleanser, Calming Fluid,
Anti Pimple Cream, Sabun Pegaga Alami dan banyak lagi.



Produk Minuman Dan Makanan
Radix Coffe, Radix Koko, Teh Manjakani, Radix Cola, Radix Sarsi,
RTD Pink Guava, Rempah Daging Dan Ayam, Halwa Roselle, Jem Nenas
Dan banyak lagi.


Produk Minyak
Minyak Barut, Minyak Bayi, Krim But-But, Minyak But-But, Tonik
Pandan, Minyak Pati Sepang, Minyak Zaitun dan Minyak Herba.


Produk Kelengkapan Umrah & Haji
Omrahaj Shampoo & Body Wash, Omrahaj Sabun, Omrahaj Cleansing
Gel dan Omrahaj Lip Balm.

banyak kan? sekarang da jdik trend orang Malaysia carik barangan luar negara yang kita xtaw kandungan nye halal ke x..
so, meh r cube barangan tempatan yg da dihasilkan oleh saudara seagama kita..insyaAllah..
Adz xpakse anda semua beli..just simply click on the link below...if anda berminat nak taw lebih lanjut...

nak click saje2 pon xpe...tengok2 dlu..bace elok2..tengok mane yang berkenan..
tenkiu coz luangkan mase tok bace entri pada kali ni..
wassalam...

Friday, 2 September 2011

syawal..

bila bulan Ramadhan muncul..mcm2 ragam boleh dilihat..
ada yg mengeluh.."ala..pose..xdapat nk makan tengahri ngn awek/pkwe.."
hahahaha...men2 je..
ada yg gembira..." Alhamdulillah, sempat ag aku berpuasa tahun ni..terima kasih Ya Allah"..golongan yg macam ni mmg bgus...bkan senang nk jmpe...
sebulan berpuasa....cam sekejap je..bgun sahur...pose...bkak pose...
pejam celik..pejam celik...
esoknye raya...
mulalah gelabah duk kemas uma...
malam raya...sememangnye bz...isi kueh ryer lm tabung...
isi angpau....pasang langsir n so on... 
tapi..
satu ketika....terdengar laungan takbir raya sayup2 dr masjid...
tbe2 segala aktiviti terhenti..
sayu je ble dngar takbir raya...
tak tahu kenapa....diri ni rase sebak sangat...
lm minda terbayang2 insan yg da pergi..
tahun ni..ramai yg xde...
arwah nenek ku....baru je beberapa bulan pergi....
terkilan sangat bila terkenangkan hari2 terakhir dye tanpa kehadiranku...
menyesal yg amat sangat ku rasakan,,,,
beberapa bulan lepas...dye da lme trbaring atas tilam...
keadaan dye sme je berbulan2...
terbaring atas tilam...
anak2 dye...xrmai yg dye cam...
cucu2 lagila....
pernah ku pergi melwat dye...sebak kt dada...
kesian dye....
terbaring je...."mesti tok xsedar pe yg berlaku kt dye...even org sekeliling dye xingat..."
ku sentuh tangan dye....usap2 kepala...
dye nampak rleks je...lnsung xde kerisauan....
tp xtaw knpe...sdih sgt tgk dye terbaring cmtu..makanan dye jamah sket je..
time melawat ari tu..dye bwh jgaan mak sdre...
then....smpai satu saat, abah bawak nenek blik uma kami...
time tu Adz xde kt uma....ad kt u....sebok ngn byk keje lapangan...
juz cntact2 uma, tnye khabar dye...sihat ke dye...
da ok ke blom...but jawapan still da same..
Adz plan nk blik mggu seterusnya...da lengang sket dr aktiviti...
2 malam before Adz leh balik...
nenek muntah darah....adik perempuan n kakak2 ipar ku cte mlm tu sume panic..
terkejut....
pas muntah...nenek cm tenang sket..diorg ckp..mlm tu diorg bce yassin...
nenek 6pk gelisah je...
then muntah....pastu tenang da...
diorg xinform Adz mlm tu...
inform pd keesokkan petangnya...terkejut gak...ingat nk balik tros...
tp mlm esoknye ad test...test penting...bru je diinform...
terpaksa batalkan niat..
tapi Adz nekad nk blik pas test mlm tu...
pada pagi esoknya...mak kol...."tok da xde..."
Ya Allah..berderai air mata...
time tu nga stdy....masyaAllah...
xtaw da ape yg Adz stdy...trus hilang pas dpt brite mengejut ni...
xtaw pe nk bwat time tu...
tp Adz tahan dlu prsaan tu...pkse jgak dri fokus....
pkse jgak bia dlm dri memberontak...
malam tu...test!
setengah jam je jawab..lnsung xleh nk fkus...Adz gne je pengetahuan yg ad lm kple...then cabut...
pas exam tros blik ...
mak inform da bfore test yg mayat da bwk blik uma mak sdre kt kg abah....
daerah len..
on da way p uma mak sdre..
seribu satu penyesalan....sedih..macam2 ag..
cne r nk tgk mke nenek...
rase bersalah sgt2...
Ya Allah, tabahkan at ku...
sampai je...
mak Adz mke tenang je....dye senyum,,,"mke tok tenang je,,bersih je...mcm tersenyum"
then....Adz ajak mak...p tgk arwah...
btol ckp mak...
senyum je dye,..bersih je mke..Alhamdulillah..
kami pon capai surah yassin then bce sblah arwah....
smbil bce yassin...menitik air mata....
sdih sgt....moga2 rohnya ditempatkan di kalangan org yg beriman....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
raya rya jgak...
Adz mmg sdih lau terkenangkan mereka yg da pergi.....
pape pon...still bersyukur..coz ma mom n dad still ad..
Alhamdulillah...
Adz pk Tuhan bkan amik mereka yg kte syg sje2...tu tandanya Dia syg pd hambanya..
ingatlah semua....
sayangilah orang di sekeliling kite...hargailah mereka..sementara masih ad waktu..
ajal maut di tangan Tuhan....
jangan menyesal di kemudian hari k...
insyaAllah...
sekian saja coretan hati bwat kali ni...
salam....

kalau kamu sayang akan dia..

Jika benar kau kasih & cintakan wanita itu :
•.♥• Bawalah dia ke jalan Allah.
•.♥• Nasihatilah dia.
•.♥• Perbetulkan kesilapannya.
•.♥• Jagalah dia dengan baik.
•.♥• Kasihanilah dia.
•.♥• Lindungilah dia.
•.♥• Berilah kasih sayang padanya. 
•.♥• Hargailah dia. 
•.♥• Ucapkan terima kasih atas kelebihannya.
•.♥• Bersabar dengannya.
•.♥• Terimalah & cintailah kekurangannya.
•.♥• Jadi IMAM terbaik & redhalah padanya.

manusia...makin lama..makin pelik or makin kreatif?

salam semua...
1st of all... pe jwpan korg tok persoalan Adz ni?
makin kreatif?
makin pelik?
pape pon..Adz nk korg nilai dari segi fesyen pakaian manusia2 skrg...
yg low profile n fesyen yg normal..biarkn mereka bahagia...
haaaa...
meh tgk koleksi gambo2 yg Adz sertakan ni....tgk elok2..
then judge sndri kay..
kata kunci kita...pelik or kreatif...
hahahahahaha...